40 de ani de quattro
quattro este una dintre cele mai de succes tehnologii din industria auto, devenită aproape sinonimă cu Audi. Sistemul de tracțiune integrală quattro a fost introdus în anul 1980 și a devenit unul dintre cele mai importante repere ale mărcii. În 2020, Audi sărbătorește 40 de ani de quattro și aproape 10.5 milioane de mașini dotate cu sistemul de tracțiune integrală legendar. Astăzi îți propunem o incursiune în istoria modelelor quattro, din 1980 până în prezent.
1980: debutul Ur – quattro
Tehnologia revoluționară și-a făcut debutul la Salonul Auto de la Geneva din 1980, cu modelul Audi Quattro, un coupe de 200 CP (147 kW). Audi a fost primul constructor auto care a sfidat regulile și a introdus tracțiunea 4×4 pe autoturisme, tehnologia fiind în acele vremuri prezentă doar pe camionete și SUV-uri.
Inginerii Audi s-au inspirat de la camionul militar Volkswagen Iltis, dar au renunţat la cutia de transfer separată şi grea şi la axul cardanic către puntea faţă. Au adăugat un arbore secundar (hollow shaft) în interiorul transmisiei, prin intermediul căruia cuplul era împărțit în două direcții: diferențialul blocant spate primea 50% din cuplu, iar cealaltă jumătate era trimisă către diferențialul față, cu ajutorul arborelui ce se rotea în interiorul arborelui secundar. Această inovație le-a permis dezvoltarea unui sistem de tracțiune integrală cu tensiuni mecanice minime, ușor, compact și care putea funcționa fără a fi nevoie de o cutie de transfer sau de un al doilea arbore cardanic, micșorând astfel greutatea.
Astfel, conceptul quattro avea să devină primul sistem de tracțiune integrală ușor și adaptat pentru automobile sport.
Planificată inițial doar pentru producție cu volum redus, cererea ridicată a conceptului Audi Quattro a dus la producerea lui Ur – quattro ca model de serie; modernizat în mod repetat, a fost fabricat până în 1991. În 1984, Audi a plusat cu exclusivistul Sport quattro cu 306 CP (225 kW). În paralel, Audi și-a extins și mai mult linia de modele quattro, acestea devenind repere importante în parcursul Audi către segmentul premium. Primul TDI cu tracțiune 4×4 permanentă a apărut în 1995; patru ani mai târziu, tehnologia s-a mutat în segmentul compact.
1986: diferențialul Torsen
În 1986, Audi a înlocuit diferențialul central blocabil manual din prima generație cu diferențialul Torsen (Torsen = senzor de cuplu). Transmisia angrenajului transmite puterea în raport 50:50 între cele două punţi, iar la nevoie poate transfera până la 75% către puntea cu tracţiune mai bună. Următoarea inovație a venit în 2005, când a fost introdus agrenajul planetar, capabil să distribuie cuplul asimetric, dinamic. Noul diferenţial autoblocant central era un dispozitiv pur mecanic şi este folosit şi astăzi pe modelele cu motor longitudinal.
Pentru a face lucrurile mai dinamice, Audi a introdus o componentă adiţională pe modelul Audi S4 din 2008: diferenţialul sport. Acesta este controlat electronic și separă activ cuplul între roţile punţii spate.
La 30 de ani de la debutul primului sistem quattro, Audi a introdus un nou şi inovativ sistem în evoluţia tracţiunii 4×4 pentru motoarele amplasate longitudinal: diferenţialul cu roţi dinţate tip coroană şi torque vectoring. În caz de nevoie, până la 85% din putere poate fi transmisă punţii spate, iar dacă spatele pierde tracţiunea, până la 70% din putere este transferată punţii faţă.
2020: 40 de ani de quattro și vectorizarea cuplului electric
Astăzi, la 40 de ani de la lansarea quattro, Audi scrie următorul capitol din această poveste de succes: prototipurile Audi e-tron S și e-tron S Sportback folosesc vectorizarea cuplului electric.
Tehnologia quattro în motorsport
La mai puțin de un an de la lansarea Audi Quattro, modelul avea să își facă debutul în motorsport. Omologarea de Grupă 4 a adus victoria constructorului german la Raliul Suediei din 1981. În 1982, Quattro domina podiumul. La fel și în 1983. Iar în 1984 echipajul Audi își adjudeca trofeul constructorilor, dar și titlul mondial cu pilotul Stig Blomqvist, coechipier al celebrului Walter Rohrl.
Modelele Sport quattro cu ampatament scurt și legendarul Sport quattro S1 au continuat seria victoriilor pentru Audi până în anul 1986. Audi Sport quattro S1 dezvolta 476 CP, pentru un sprint 0-100 km/h în doar 3.1 secunde și folosea o transmisie cu dublu ambreiaj pneumatic, precursoare a transmisiei S-tronic.
În anii 90, Audi 90 quattro a intrat în DTM, iar puternicul V8 i-a adus victoria încă din primul sezon pilotului Hans-Joachim Stuck. În 1996, Audi A4 quattro înscria victoria în 7 țări în cadrul DTM.
În 1999, Audi R8 debuta la Le Mans și încheia campionatul pe a treia poziție. Până în 2005 avea să înscrie 63 de victorii în 80 de curse, devenind totodată cea mai de succes mașină de circuit din istoria Le Mans.
În 2002, Audi s-a reîntors în DTM în mod oficial și a continuat să facă ce știe mai bine: să câștige titluri mondiale cu modele precum A4 DTM și Audi RS5 DTM.
În anul 2012, o nouă configurație quattro avea să cucerească pistele. Audi R18 e-tron quattro a înscris 3 victorii consecutive la Cursa de 24 de ore de la Le Mans și două titluri în Campionatul Mondial de Anduranță (WEC).
Anul 2019 a fost cel mai de succes din istoria Audi în DTM, cu victorii categorice pe toate liniile: prima poziție în topul echipelor și trofeul constructorilor. Audi a anunțat că se va retrage din DTM la sfârșitul sezonului 2020, pentru a se concentra pe competiția de monoposturi electrice De laula E.
Am trecut prin 40 de ani de istorie și tot atâția de când Audi a oferit lumii sistemul de tracțiune integrală permanentă și performanța prin tehnologie. E rândul tău să descoperi Audi quattro! Sărbătorim progresul prin tehnologie, oferindu-vă prețuri speciale pentru toate mașinile din stocul MIDOCAR, cu sistem quattro integrat. Detalii aici: https://www.midocar.ro/audi.quattro/