Giorgetto Giugiaro despre Noul Scirocco
In anul 1999, Giorgetto Giugiaro a fost desemnat cel mai influent designer al secolului al XX-lea. Incepand din anul 2010, Italdesign Giugiaro, compania pe care a fondat-o si care ii poarta numele, este detinuta in majoritate de Volkswagen AG. Echipa revistei Das Auto. Magazine i-a facut o vizita lui Giorgetto Giugiaro, la sediul companiei Italodesign. I-au infatisat, pentru prima data, Noul Scirocco.
Giugiaro a creat modelele Passat in 1973, Scirocco in 1974, prima generatie Golf in 1974, Audi 80 in 1978 si Jetta in 1979, iar de curand a contribuit la designul micului up! si al noului Golf.
Das Auto Magazine: Care este prima impresie pe care v-o lasa masina?
Giorgetto Giugiaro: Stati de vorba cu o persoana creativa, in a carui natura sta sa se deseneze chiar si pe el insusi. Fiecare designer are propriile sale idei si fiecare dintre noi am fi schitat un alt Scirocco. Dar admit ca masina este un produs de prima clasa, atat din punct de vedere estetic, cat si tehnologic. Noul model este puternic si aduce la rang de arta tehnologiile disponibile in acest moment pe piata auto.
Das Auto: Puteti gasi, in noul model, amprenta pe care ati impregnat-o primului Scirocco, in 1974?
GG: As fi prea sfidator daca as incerca sa fac asta. Nu poti sa mai construiesti, in zilele noastre, o masina care sa mai aiba ceva similaritati cu modelele de acum 40 de ani. Sunt revolute. Referinta primei generatii mai poate fi reprezentata doar de numele “Scirocco” si, poate, cateva linii generale, ori de spiritul masinii. Este clar, oricum, ca Noul Scirocco joaca intr-o cu totul alta liga decat prima versiune.
Das Auto: Domnul Walter de Silva, de asemenea de origine italiana, este responsabil de designul Noului Scirocco. Cum va explicati afinitatea Volkswagen pentru limbajul de design Italian?
GG: Cel mai probabil, managementul grupului a observat timpuriu ca designul italian plus tehnologia nemteasca fac echipa foarte buna. Noi, italienii, nastem pasiuni mistuitoare pentru idei noi, inovatoare, insa ducem lipsa rigorii, a unei discipline de lucru. Italienii au tendinta sa fie schimbatori, fluizi, vor sa refaca totul, sa redecoreze, sa redeseneze. Nu ai cum sa ajungi departe in industria auto in felul acesta. Si tocmai acolo puncteaza spiritul german; duce lucrurile la apogeu.
Personal, mi-am dorit intotdeauna a doua meserie, aceea de inginer. Un designer care nu este la curent cu ingineria, marketingul si economia nu poate sa construiasca o masina eficienta.
Das Auto: Bertone, Pininfarina, Giugiaro – recunoasteti ca aceste nume sunt cele mai “nemtesti” dintre toate cele ale designerilor auto italieni clasici?
GG: Raspunsul acesta se gaseste mai degraba la voi si la public, decat la noi. In ceea ce ma priveste, am preferat mereu solutii simple, clare. Filosofia mea este de a atinge obiectivele produsului prin simplitate. Multora le place barocul, dar daca produci la scara larga, atunci trebuie sa te rezumi la simplitate. Intotdeauna mi-au placut lucrurile nepretentioase, care i-au fost cinstite consumatorului. Pe cand am creat primul Ferrari, aveam deja 50 de ani de meserie in spate. L-am condus pentru 200 km, dupa care mi-am pierdut interesul. Mi s-a parut o provocare imensa sa construiesc Ferrari-ul, dar nu sa-l si folosesc in interes personal. Psihologia mea este un pic diferita.
Das Auto: Este mai dificil sa creezi o masina in 2014, decat era acum 40 de ani?
GG: Sigur ca este. Dupa cum spuneam, designerul de astazi trebuie sa fie si inginer, si om de vanzari, si de marketing, si analist financiar. Designul este influentat acum cu prioritate de ergonomie, high-tech si sisteme de siguranta.
Limitarile apar si astazi, asa cum apareau si in trecut, in referinta cu spatiul. Nici macar un geniu, precum Michelangelo, nu este in totalitate un creator liber. Asadar, este important sa exersezi si sa imblanzesti spatiul, exploatand tot perimetrul de libertate pe care ti-l ofera.
Das Auto: Domnule Giugiaro, sunteti considerat un mentor pentru noile generatii. Care este sfatul dumneavoastra pentru tinerii designeri?
GG: Tinerii designeri au o multime de idei minunate, insa nicio idee despre cum sa le lege. Cu cat invata mai repede, cu atat mai bine pentru ei si pentru universul lor. O masina nu este o opera de arta. Este reprezentata prin elemente de arta, dar, mai presus de toate, este un produs de masa care trebuie sa se vanda singur.
Das Auto: Ati ajuns la varsta de 75 de ani. Cum vedeti lucrurile de aici inainte?
GG: Nu as sti sa spun. Vechiul meu prieten, Ferdinand Piech, mi-a spus de curand: “Stii, Giorgetto, oamenii ca noi nu se pensioneaza niciodata. Nu cred ca am invatat cum se face asta si nici nu suntem pregatiti”.
Vom trai si vom vedea.
Traducere din revista Das Auto. Magazine, August 2014