Despre Volkswagen
In Germania anilor ’30, exista deja o industrie auto bine dezvoltata, insa automobilul era perceput ca un produs de lux. Intr-un discurs tinut la Berlin la un an dupa ce devenise cancelar al Germaniei, Hitler sustinea ideea ca automobilul nu trebuie sa fie privilegiul celor bogati. Era nevoie de o masina populara, pe care sa si-o poata permite oricine. Ferdinand Porsche visa sa proiecteze acest automobil popular inca de la inceputul carierei sale. Si-a putut pune ideea in aplicare atunci cand a primit finantare de la guvernul german, in 1934.
Au aparut primele doua versiuni ale conceptului, V1 si V2, ambele fiind dotate cu propulsoare racite cu aer, plasate in spate. Acestea erau asamblate intr-un garaj din Feuerbach, langa Stuttgart. Porsche a continuat sa munceasca la perfectionarea automobilului utilizand tunelul aerodinamic, dar modificand si motorul. Asa au aparut in 1936 primele trei variante ale prototipului V3 – predecesorul lui Beetle.
Apoi, in 1937 s-au produs alte 30 de exemplare, denumite Volkswagen 30. Era primul moment in istorie in care s-a utilizat aceasta denumire. In vara aceluias an s-a desfasurat cel mai mare drive-test de pana atunci, la care au participat 200 de soldati. Desi foarte costisitoare, aceasta actiune a dovedit gradul inalt de incredere oferit de catre un automobil conceput de Porsche.
“Compania pentru pregatirea masinilor populare srl” este infiinta pe 28 mai 1937 la Berlin, iar un an mai tarziu isi schimba numele in “Volkswagen Gmbh”. In apropiere de Wolfsburg, la Fallersleben, se construieste o fabrica speciala pentru productia de Beetle. Fabrica a inceput sa produca din 1939, desi constructia a fost finalizata in decembrie 1941. Hitler a incercat sa transforme proiectul Volkswagen intr-o actiune de propaganda, dar din cauza razboiului automobilele nu au putut fi produse la scara larga pentru civili. In mai 1945 controlul asupra fabricii a fost preluat de catre britanici, iar pana la finele anului s-au construit 2490 de masini. Productia a continuat sa creasca, odata cu vanzarile, iar in 1947 au inceput si exporturile de Volkswagen sedan.
Compania a fost reatribuita Guvernului Saxoniei Inferioare in 1949, cand functia de director era ocupata de Heinrich Nordhoff. Imediat dupa acest eveniment a intrat in productie Beetle Convertible. Este vorba despre un model cu doua locuri, care se putea decapota complet. Pentru acesta s-au primit 2000 de comenzi, dar din pricina unui incediu nu au putut fi onorate decat cateva sute.
Incepand cu administratia Nordhoff, in cadrul Volkswagen se dezvolta un program de protectie sociala pentru angajati, ca un semn de recunoastere a meritelor acestora.
Volkswagen Bus sau Volksvagen Bully, cum era poreclit, intra in productie in martie 1950, ajungand in scurt timp un best-seller, datorita multi-functionalitatii sale.
In imprejurari fericite gasim grupul Volkswagen in anul 1955, cand sarbatoresc depasirea numarului de productie de 1 milion de masini Beetle. In aceeasi perioada se asambleaza primul model Karmann-Ghia la care s-a folosit tot platforma lui Beetle si se fac primii pasi in comercializarea de autoturisme pe piata americana.
In 1956 se deschide o noua uzina la Hanovra-Stocken, destinta doar productiei pentru Volkswagen Transporter. Este momentul in care brandul “Volkswagen Auotvehicule Comerciale ” incepe sa capete contur.
Compania continua sa se extinda in Africa de Sud si in Australia. In 196 se reorganizeaza intr-o societate pe actiuni, iar un an mai tarziu este lansat modelul 1500. La debut acesta prezenta trei versiuni: sedan, coupe si variant, iar ulterior si Karmann-Ghia.
Volkswagen obtine accesul la o noua generatie de motoare in 1965 cand preia compania Auto Union si implicit, brand-ul Audi. Se lanseaza Volkswagen 411 in 1968, promovat drept “Der Grosse aus Wolfsburg” (Marele din Wolfsburg). Acest model partial redesenat avea un sasiu modern si un motor de 68 CP si reprezinta finalul dezvoltarii tehnologice a lui Beetle.
Primul cross-country al companiei este creat la solicitarea armatei in 1969. Datorita cererii ridicate a publicului pentru Kurierwagen-Volkswagen 181, armata a primit doar o sesime din intreaga productie.
Modelul Volkswagen Porsche 814, poreclit “Volksporsche” completeaza gama cu un model sport. Proiectul este dirijat de Ferdinand Piech, nepotul legendarului Ferdinand Porsche.
1970 inseamna primul an de colaborare intre Volkswagen, Audi si NSU din care a rezultat modelul K70, primul automobil cu tractiune pe puntea fata si racire cu apa, ce a purtat sigla VW si a deschis noi orizonturi pentru societate.
Perioada anilor ’70 incepe cu lansarea modelelor senzationale de Passat si Scirocco. Acestea erau rezultatul unui intreg proces de modernizare si eficientizare a companiei. Exporturile s-au revigorat, iar compania a continuat procesul de extindere. Insa in 1974, datorita crizei petrolului, societatea s-a confruntat cu un moment critic. A fost inchisa linia de productie a Broscutei din Wolfsburg. Ca solutie pentru depasirea acestui moment, s-au nascut modelele Golf (1974) si Polo (1975), care prezentau calitatile tehnice necesare pentru a deveni fiecare best-seller. Pana la sfarsitul anilor ’70 aceste Golf si Transporter au aparut si in varianta diesel.
La inceputul anilor ’80 s-a pus in vanzare modelul Jetta, creat special pentru a impresiona piata americana. Volkswagen Caddy isi incepe cariera in 1982, sub sloganul “O mica utilitara cu calitati de automobil”, inregistrand un adevarat succes la public. Pana la sfarsitul acestei perioade au intrat in productie noile generatii ale modelelor Golf, Passat si Scirocco. A treia generatie de Scirocco a primit insa o identitate proprie – Corrado.
La inceputul anilor ’90 are loc un nou proces de modernizare a mijloacelor de productie. In 1991 a treia generatie de Golf este recompensata cu titlul de “Car of the year” si in acelasi an se lanseaza succesorul lui Jetta – Vento. Modele imbunatatite de Passat si Polo sunt introduse in 1994, moment in care pentru prima data Polo beneficiaza de o motorizare diesel. In 1997 a fost readusa la viata legendara “Broscuta”. A retrezit simpatia publicului prin tehnologia Golf-ului, dar cu un design foarte apropiat de varianta clasica. Pana in 2000 apare si Lupo, cea mai mica masina proiectata de Volkswagen. Aceasta se adresa tinerilor, sau celor care doreau sa se deplaseze cu mai multa lejeritate in aglomeratiile urbane.
2002 aduce trei modele cu totul noi: Phaeton, Touareg si Touran. Cu distinsul Phaeton, Volkswagen isi face intrarea in segmentul automobilelor de lux, stabilind chiar noi standarde pentru aceasta categorie.
De cand a pornit la drum, Volkswagen a facut istorie prin automobilele simbol pe care le-a creat. Simplitate, eficacitate, siguranta si fiabilitate sunt principiile de baza prin care a izbutit aceasta performanta. Intotdeauna actual, a incercat sa satisfaca pretentiile fiecarui segment de piata si… a reusit!