Volkswagen Golf GTI – 40 de ani de adrenalină
Anul acesta se împlinesc 40 de ani de la debutul unuia dintre cele mai de succes modele auto din toate timpurile: Volkswagen Golf GTI. În 1976, când Volkswagen Beetle era un model vedetă, prima variantă Golf GTI a fost o apariţie cu totul revoluţionară prin design şi prin sistemul de motorizare. Şapte generaţii mai târziu, se observă o evoluţie frapantă. Însă, formula de succes a celor mai populare autoturisme sport compacte a rămas aceeaşi: design bine conturat, interior spaţios, motoare puternice şi manevrabilitate confortabilă.
Volkswagen GTI – 1976 (Mk1)
Doi ani mai târziu după lansarea din 1974 a primului model Golf, Volkswagen a introdus conceptul GTI. Păstrând arhitectura modelului de bază, Mk1 Golf GTI a primit elemente noi de performanţă prin care a reuşit să ofere o latură distractivă şofatului, caracteristică până atunci doar autoturismelor de circuit. Dotat cu un motor de 1.6 litri de 110 CP, Mk1 GTI se evidenţia detaşat pe şosea prin performanţa de a atinge 60 de km la oră în 9 secunde şi printr-o viteză maximă de 110 km/h. Câţiva ani mai târziu, modelul se lansează şi în U.S. sub denumirea de Volkswagen Rabbit GTI, cu un motor de 1.8 litri şi 90 de CP. Popularitatea lui a crescut foarte repede, astfel că hot-hatch-ul a devenit pionierul unei generaţii de succes marcate de acronimul GTI. Derivat din Gran Turismo Injection, GTI a adus mărcii nu doar un sigiliu de calitate, ci a ajutat-o să-şi dezvolte și o nouă identitate.
Volkswagen GTI – 1984 (Mk2)
În 1984 Volkswagen a marcat un alt moment important în istoria sa prin lansarea celui de-al doilea model GTI, devenit iconic pentru Golf-urile GTI. Volkwagen Mk2 GTI a păstrat toate avantajele primului model, însă le-a reinventat ţinând cont de cerinţele noului segment de piaţă high-performance: mai spaţios, mai puternic, mai bine conturat şi mai uşor de manevrat. Golf GTI s-a lansat cu motoare de 107 şi 112 CP, iar în 1987, motorul de 1.8 litri al GTI-ului a primit un impuls de putere de 129 CP prin introducerea versiunii cu 16 valve a propulsorului cu patru supape pe cilindru. A existat chiar şi o versiune G60 cu 160 de CP sau G60 Limited Edition cu 215 CP şi tracţiune integral. În SUA, în anul 1989, Golf GTI 2 a cunoscut o nouă motorizare: 2.0 litri de 131 CP. După peste 6.300.000 de exemplare vândute, dovada succesului înregistrat de MK2 GTI este încă valabilă, continuând să fie un model râvnit şi apreciat chiar şi cu 5 generaţii noi în faţa lui.
Volkswagen GTI – 1991 (Mk3)
Rămas pe acelaşi ampatament, dar mai bine echipat şi cu un design cu totul deosebit – forme mult mai rotunjite – al treilea model Golf GTI a ridicat la un nivel mai înalt standardul de siguranţă în clasa autoturismelor compacte: airbag-uri frontale pentru şofer şi pasager, ABS sau chiar airbag-uri laterale. Deşi modelul de bază a fost echipat cu un motor de 2 litri cu 16V şi 150 CP, prima surpriză la nivel de motorizare vine în 1995, prin echiparea Golf-ului 3 GTI cu un motor VR6 de 2.8 litri, dotat cu 174 CP şi un cuplu de 177 Nm. Un an mai târziu, la aniversarea celor 20 de ani de GTI, Volkswagen introduce pentru prima dată motorizarea turbo diesel 1.9 litri TDI cu 110 CP într-o ediţie limitată în Europa. Deşi au existat multe critici la adresa acestui model, MK3 a reprezentat un pas înainte în ceea ce priveşte redefinirea designului Volkswagen Golf GTI.
Volkswagen GTI – 1998 (Mk4)
A patra generaţie Volkswagen Golf GTI, orientată spre sportivitate şi mai rafinată, s-a remarcat prin îmbunătăţirile aduse la nivelul designului, a dotărilor de performanţă şi a celor de siguranţă. Sistemul de Control al Stabilităţii (ESC) şi Sistemul de Tracţiune Integrală 4 Motion, farurile cu xenon şi sistemul de navigaţie au fost unele dintre elementele noi din dotarea Mk 4 GTI. Acest model a cunoscut numeroase variante de motorizare, experimentând performanţa unui motor turbo 1.8 litri de 150 şi, ulterior, 180 CP. VR6 de 2.8 litri revine în varianta GTI GLX, de această dată cu 174 de CP, disponibil doar cu transmisie manuală în 5 trepte. În 2003 avem o nouă exclusivitate, GTI GLS dotat cu motor în 4 cilindri de 1.8 litri, 20 de valve şi 150 de CP. În 2001, odată cu aniversarea a 25 de ani de GTI în Europa, Volkswagen lansează ediţia GTI 337 cu motor 1.9 FSI de 180 CP, cu transmisie manuală în 6 trepte şi un kit sport integrat în design.
Volkswagen GTI – 2004 (Mk5)
În septembrie 2004, a debutat a cincea generaţie de Golf GTI, care s-a diferenţiat major de toate generaţiile anterioare nu doar printr-un design fascinant, ci şi prin puterea pe care o ascundea sub capotă: motor turbo 2.0 TSI cu 197 CP şi un cuplu de 280 Nm. Prin acest model, Volkswagen a adus din nou GTI-ul în centrul atenţiei şi a reaprins entuziasmul iubitorilor de GTI. Golf 5 a inventat un nou standard în ceea ce privește confortul, performanţa şi calitatea la un nivel înalt în segment. Faţă de Mk4, modelul actual venea dotat cu suspensii noi pe spate, transmisie DSG în şapte trepte, faruri bi-xenon, dar mai ales cu un motor turbo pe benzină cu injecţie directă.
Volkswagen GTI – 2009 (Mk6)
În continuarea succesului înregistrat de Mk5, Golf 6 GTI a venit cu un boost de rafinament asupra formelor sale şi cu o motorizare îmbunătăţită. Sub capotă, Mk6 GTI dispune de un motor 2.0 TSI pe benzină, ce produce 200 CP cu un cuplu de 280 Nm, oferind maşinii performanţe atletice. Cu tot cuplul de 280Nm livrat pe o linie constantă, începand cu 1700 rpm şi continuând până la 5000 rpm, motorul turbo este extrem de flexibil și receptiv, făcând astfel depăşirile mult mai rapide şi oferind siguranţă şi confort indiferent de condiţiile de condus. La nivel de design, Volkswagen Golf 6 GTI se defineşte prin linii curate, minimaliste, amestecate cu detalii complexe ce îi accentuează sportivitatea. La interior, o caracteristică definitorie acestui model este reprezentată de volanul în trei spiţe, îmbrăcat în piele şi aplatizat în partea de jos, foarte confortabil în timpul condusului. Generaţia a şasea generațoe Golf GTI putea fi echipată opţional cu o transmisie manuală, ca alternativă a celei automate DSG cu şase trepte şi dublu ambreiaj.
Noul Volkswagen GTI – 2013 (Mk7)
Al şaptelea model GTI, lansat în 2013, vine cu inovaţia platformei MQB şi cu numeroase sisteme de asistenţă a şoferului. Prin introducerea noii platforme, Volkswagen a redus greutatea autovehiculului și, implicit, consumul de carburant. Totodată, arhitectura platformei a influențat reducerea cu până la 80% a numărului de combinații între propulsor și cutia de viteze. În versiunea standard, Volkswagen Golf 7 GTI este propulsat de un motor turbo avansat 2.0 litri TSI ce produce 220 CP, iar versiunea Performance îi aduce lui Mk7 GTI un motor de 230 CP cu un cuplu majorat la 350 Nm.
De-a lungul timpului, fanii GTI au avut în comun nu doar simpatia față de acest model, ci și locul în care se întâlneau an de an pentru a încinge cauciucurile și a ridica adrenalina la cote maxime. După 35 de ani, aceste întâlniri încă se mai țin la Worthersee. Fiind un an aniversar atât pentru Golf-ul GTI, cât și pentru întâlnirea fanilor GTI, ediția festivalului de la Worthersee din acest an va fi una cu totul specială! #MergemLaWorthersee